Vers fruit VS geperst fruit

fresh-orange-juice-1614822_1280

Het is een onderwerp dat vaak aan de orde komt: waarom wordt fruit sneller aangeraden dan geperst fruit? Waarom rekent Weight Watchers wel punten voor smoothies en jus d’orange, maar niet voor fruit? Vandaag ga ik iets meer vertellen over het verschil tussen fruit en geperst fruit.

Dit zijn de twee simpelste en makkelijkst te begrijpen redenen waarom je beter fruit kunt eten dan geperst fruit:

  1. Besef
    De eerste reden, die veel mensen vergeten, is: het besef van het eten. Voor het vullen van een glas met jus d’orange heb je toch al snel zo’n 4 à 5 sinaasappelen nodig. Wanneer je deze 4 of 5 sinaasappelen zou opeten, ben je bewust bezig met het schillen of pellen en het eten van deze sinaasappelen. Ook zit je sneller vol van een dit aantal stukken fruit. Een glas versgeperste jus d’orange kun je in een paar slokken opdrinken en verzadigd niet zo goed als 5 stukken fruit.
  2. Hoe het je lichaam binnen komt
    Voor een aantal stukken fruit moet je lichaam ‘harder’ werken. Het moet dit voedsel verwerken, en daar is het wel even mee bezig. Komt het vloeibaar binnen, dan heeft je lichaam er weinig tot geen werk aan, terwijl hetzelfde aantal suikers binnenkomt.

Ik weet dat er nog een aantal redenen zijn, zoals het verlies van vitaminen en vezels. De meningen zijn hier erg over verdeeld, dus deze onderwerpen zal ik hier dan ook niet behandelen!

Waar geef jij de voorkeur aan? Vers fruit of geperst fruit?

Liefs,

Marije

Advertenties

2 gedachtes over “Vers fruit VS geperst fruit

Reacties zijn gesloten.